Geçmişten Günümüze Yaşanan Değişim

Posted by İş Notları Editör on Cumartesi, Kasım 09, 2013 with No comments
İnsanlık sürekli yenilik ve değişimin peşinden gitmiştir. Bu değişim kimi zaman çok uzun zaman dilimlerinde gerçekleşmiş kimi zaman ise çok daha kısa zaman dilimlerinde değişim ve gelişim gözlenmiştir.

Tarihin ilk dönemleri incelendiğinde, tarım toplulu olarak adlandırılan toplum yapısında kişiler ihtiyaçları kadar üretmekte, ve ihtiyaç fazlasını da yöneticilerine vermekteydiler. Bu dönemde çok az bir kısımı oluşturan insanlar ise üretim fazlalarını pazarda takas ve ya nadirde olsa para karşılığı olarak satmaktaydılar. Aynı toplum içerisinde kişiler üretim fazlalarını bir avantaj olarak görmediklerinden, genel olarak ihtiyaçları kadar üretim yapma gayesi taşımaktaydılar.

James Watt'ın 1765 yılında buhar makinesini icat etmesi ile insanlık, sosyal ve ekonomik açıdan büyük bir değişim geçirdi. Toplumlarda sınıflarda değişim yaşandı ve burjuva sınıfı büyük bir gelişim yaşadı. Teknolojide yaşanan bu gelişim ile birlikte üretim faktörü dünya üzerinde hakim oldu ve tarım toplumundan, sanayi toplumuna geçen insanlar, kırsal kısımdan göç ederek, büyük şehirlere yerleşmeye başladılar. Artık yapılan üretimler sadece ihtiyaç üzerine değil, diğer insanların ihtiyaçlarını da karşılayacak bir biçimde değişerek, yeni sınıfların oluşmasına ve bireylerde işe uygun olarak uzmanlaşma metoduna geçişte etkili olmuştur. Yaşanan bu değişim yeni üretim ve yönetim biçimlerini de beraberinde getirmiştir. 20. yüzyılda dikkat çeken en önemli üretim ve yönetim biçimi Ford firmasıdır. 20. yüzyılın ilk dönemlerinde kitle üretimi yapan ilk firmalardan biri Ford firması olup aynı dönemde rakiplerine oranla geliştirdiği üretim ve yönetim biçimleri sayesinde büyük fark yaratmıştır.

Sanayi toplumunda yaşanan bu değişim ve gelişmeler 1970'lerde yerini yeni bir anlayışa ve yeni bir değere bırakacaktır. İçinde bulunduğumuz dönemde de yaşadığımız bilgi toplumu. Özellikle 70'li yıllarda yaşanan petrol krizi sonrası kitlesel üretim anlayışı yerini esnek üretime bırakmak zorunda kalmıştır.

Sanayi toplumunda üretim faktörleri daha çok kas gücüne dayalı ve somut değerlerden oluşurken günümüzde bilgi en önemli üretim faktörü konumuna gelmiştir. Bilgi yetersizliği firmaları iflasın eşiğine getirecek kadar önemli bir konumdadır. Yine geçmiş dönemde daha çok nakit para ile yapılan ticaret, günümüzde hızla elektronik ortama geçmektedir.

İş anlayışında da ciddi bir değişimden bahsetmek mümkündür. Eskiden iş kavramı, saat 08:00-17:00 çalışılan ve belli sabit işleri yapmayı gerektirirken, günümüzde günün 24 saati, her yerde çalışmak mümkündür. Yapılan işlerde artık sabit davranışlar yerine yenilik üreten bireyler önem kazanmıştır.

Yine iletişim teknolojilerindeki gelişimle beraber, sınırlar kalkmış ve günün 24 saati çalışan bir iş yeri anlayışı hakim olmuştur. Pazara hakim büyük tekel firmalar günümüzde çözülüp aynı çatı altından yönetilmekte ve firmaların daha esnek ve yeniliklere daha hızlı uyum sağlamaları amaçlanmaktadır.

Sanayi toplumunda hakim olan disiplin, otoriter yapı ve bağlılık gibi değerler yerinin, günümüzde özgürlük, bireysellik ve eşitlik gibi değerlere bırakmıştır.

İletişim teknolojilerindeki değişimler artık sabit kalmayı mümkünsüz kılmış ve yenilikleri takip etmeyi bir zorunluluk haline getirmiştir. Günümüzde insanlık tarihi hiç olmadığı kadar hızlı bir değişim yaşamaktadır.

Görüşmek Üzere...