Globalleşen Dünya Üzerine

Posted by İş Notları Editör on Cumartesi, Kasım 09, 2013 with No comments
Büyük firmaların uluslar arası alanlarda iş yapmaya başlaması ve hızla gelişen iletişim teknolojileri ile beraber sınırların ortadan kalması ile dünya artık global bir köy haline geldi. Ülkeler arasında yapılan iş birlikleri içinde belkide bizim üzerinde en çok durduğumu Avrupa Birliği küreselleşme ve sınırların ortadan kalkmasına belkide en iyi örnek. Globalleşme ile beraber tüm dünyada benzer müziklerin dinlenmesi, benzer kıyafetlerin giyilmesi, ortak yabancı dillerin konuşulması gibi benzer özellikler sebebi ile ortak bir kültür durumuda ortaya çıkmıştır. 


Ekonomik ve güncel sınırların oradan kalkması ile dünya artık ortak pazar haline gelmiş ve firmalar artık sadece kendi sınırları içinde değil uluslar arası alanda da rekabet et avantajı ya da dezavantajı yaşamışlardır. Günümüzde artık sadece tek bir ülkeye bağlı kalarak iş yapabilme imkansız hale gelmiş ve bu konuda ısrarcı olan ve çağı takip etmeyen firmalar yok olma eşiğine gelmişlerdir. 

Globalleşme ile beraber klasik yönetim ve yönetici kavramlarıda başka bir boyuta taşınmıştır. Artık firmalar sadece bağlı bulundukları ülkenin ekonomik, sosyal, politik, kültürel kısıtlarını baz almaktan çıkıp, global anlamda ortak bir yapıya bürünüş ve farklı pazar noktalarındaki değerlere uyum sağlamışlardır. Yönetici kavramı artık emir veren konumdan çıkıp, motive eden destekleyen bir hal almıştır. Şirket çalışanları içinde benzer durumdan bahsetmek mümkündür, günümüzde aynı firma içerisinde birden fazla ülkeden çalışanlarla karşılaşmak mümkündür ve ilişkiler açısından tüm kültürleri aynı potada eriterek iletişim sağlanması büyük önem arz etmektedir. Özellikle yönetim kadrosunda bulunan çalışanları, yabancı dile hakimiyeti büyük önem kazanmıştır.


Globalleşmenin bir diğer unsuru ise müşteri odaklı mal ve hizmet üretimidir. Geçmişte üretim faktörünü çok önemli bir yere sahipken, günümüzde rekabet o kadar yükselmiştir ki artık müşteri odaklı çalışmayan firmalar ciddi sıkıntılar yaşamakta, bu durum firmanın geleceği açısından da ciddi bir tehdit unsuru oluşturmuştur. Globalleşme ile beraber Maliyet + kar = Ürünün Fiyatı olan eşitlik şekil değiştirmiş ve Piyasa fiyatı - Maliyet = Kar anlayışı pazara hakim olmuştur. Müşteri artık daha talepkar, daha bilinçli bir konumda olup, rakiplerine karşı üstünlük kurmak isteyen firmalarını müşterinin sesini dinlemeleri çok önemli bir husus durumundadır.

İşletmelerin gelecek hedeflerini belirlerken kısa vadeli plan ve stratejilerden kaçınıp, daha uzun vadeli plan ve strateji hazırlamaları gerekmektedir. Modern yönetim anlayışına hakim olmak ve sadece yerel gelişmeleri değil, uluslararası gelişmeleri takip etmek günümüzdeki firmaların dikkat etmesi konular arasındadır.

Dünya artık global bir köy olup, değişen dünyayı takip edip ayak uydurmak bir zorunluluk haline gelmiş, bu zorunluluğu yerine getirmeyen firmaları ciddi sıkıntılar beklemektedir diyorum ve bu yazıma burada son veriyorum.

Görüşmek Üzere....