Kaizen

Posted by İş Notları Editör on Cuma, Kasım 15, 2013 with No comments
Kaizen ile kısa bir araştırma yapıldığında çok fazla kaynak olmadığı görülmekte, genel olarak sürekli iyileştirme diye bahsedilmiş lakin içi pek doldurulamamış. Bu yazımızda kaizen nedir, nereden çıkmıştır, ne işe yarar, neden uygulanır, nasıl uygulanır gibi soruların üzerinden kaizen açıklanmaya çalışılacaktır.

Yine web sayfalarında yazdığı gibi japonca'dan gelmektedir :D Da olayı nedir niye buna sürekli vurgu yapılıyor ona bir bakalım isterseniz. 60-70'lerde kitle üretiminin büyük bir darbe aldığı ve ekonomik daralmanın yaşandığı o dönemde, eksi tarz üretim ve yönetimleri hızla revizyona uğradı ve o dönemde, TKY'nin felsefelerinden biri olan kaizen japonya'da uygulanmaya başlandı ve ciddi başarılar elde edildi. Dünyanın Kaizen'le tanışması ise 80'lerde gerçekleşti. Japonca'nın yaygın bir dil olmayışı ve Amerikalıların :) olaya el atması ile dünya kaizen felsefesi ile tanışmış oldu, tabii o dönemde Amerikalı'lar kaizeni biz bulduk abi narası atmadı değil.

Peki bu üretim ve yönetim süreçlerinde ciddi bir değişime sahip olan kaizen nedir? Kaizen kelime anlamı olarak sürekli iyileştirme olarak geçse, buradaki iyileştirmenin nasıl gerçekleştiği üzerinde durulması gerekmektedir. Kaizen felsefesinde iyileştirmeler çok küçük ve maliyetsiz ( neredeyse :) ) olmak mecburiyetindedir. Şöyle ki fabrikanın ısınma sisteminde yapılan ve verimliliği büyük ölçüde etkileyebilecek bir iyileştirme, evet bir iyileştirmedir ama kaizen'de bahsedilen iyileştirme değildir. Yüksek maliyetlidir ve öyle sürekli fabrikanın ısınma sistemini değiştirmezsiniz.

Kaizen'e bir örnek vermek gerekirse, ahizeli bir telefonumuz olduğunu ve bir restorantta siparişleri onun ile aldığımızı varsayalım, siparişi aldıktan sonra telefonu kapattığımızda o telefonun her seferinde sert bir şekilde kapatıldığını ve bunun müşteriyi rahatsız ettiği bir senaryoda ahizeyi koyduğumuz bölgenin kenarlarına sünger yerleştirdiğimizi ve bir iyileştirme yaptığımızı varsayar ise bunun adına kaizen ( sürekli iyileştirme  ) adını verebiliriz. Ana problemimiz müşteri memnuniyeti ve müşteri memnuniyetini iyileştirmek için çok küçük ve maliyetsiz bir iyileştirme yaptık. İşte kaizen budur ve bu yüzden bir felsefe olarak adlandırılır.

Kaizende'ki iyileştirme ile iyileştirme kavramını daha rahat görmek için aşağıdaki grafiği inceleyebilirsiniz.



Kaizeni anlatmaya burada benim ömrüm yetmez ama en temel özellikeri ile kaizen felsefesi bu şekildedir. Kaizen uygulamalarını işletmenin bütün birimleri, bütün çalışanları uygulayabilir. İşin aslıda budur zaten.Optimizasyonun hiçbir zaman tamalanamayacağı düşünülürse, kaizen uygulamalarının da bir sonu yoktur diyebiliriz.