İşletme Yönetimi

Posted by İş Notları Editör on Perşembe, Kasım 07, 2013 with No comments
İşletme yönetimi kavramını daha iyi ifade edebilmek adına öncelikle yönetim nedir konusu üzerinde durulmalıdır. Tarih boyunca yönetimin her daim var olduğu görülmekte. Yönetim hem bir bilim dalı hemde global bir süreçtir. Yönetici kavramı, belirli bir gayeyi  gerçekleştirmek için, planlama, organize etme, ast-üst arasındaki ilişkileri düzenleme ve koordine etme, ve son olarak da girdi ve çıktı sonucunu kontrol eden faaliyetlerin bütünüdür.

Bu faaliyetlerden planlama amacı gerçekleştirmeye başlamadan önce yapılması gereken ilk faaliyet olup, işin ne zaman, nasıl ve hangi kaynaklar ile gerçekleştirileceğini belirlediğimiz kısımdır. Daha sonra planlanan faaliyetler gerçekleştirmek adına gerekli iş gücü, tesis, araç-gerek gibi unsurların organize edilmesi gereklidir. Organizasyon yapısının oluşumunda min. maliyet ve maks. çıktı kısıtları göz önünde bulundurulmalıdır.Bir diğer faaliyet olan ast-üst ilişkisinde artık insan faktörü devreye girer ve amaca ulaşmak adına bu faaliyette gerekli koordinasyonun sağlanması gereklidir. Son olarak ise planlanan ve gerçekleşen durumlar kontrol edilir ve amaca uygunluk veya uygunsuzluk durumuna göre süreç incelemeye alınır. Burada dikkat edilmesi gereken husus planlanan sonuçlara uygun sonuçlar alınsa dahi sürecin her daim daha iyileştirme amacı gütmek olmalıdır, optimizasyon hiçbir zaman ve hiçbir zaman diliminde bitmeyen bir süreçtir. Yönetim bu hususa göstereceği hassasiyet pazardaki konumu ve gücünü arttıracak sonucunda ise firmanın rekabet edebilirlik düzeyi yükselecektir.


Kimdir Bu Yönetici


Yönetici, firmayı kuran girişimci olabileceği gibi dışarıdan atanan profesyonel bir yöneticide olabilir. Girişimci ile yönetici arasındaki fark girişimcinin riski taşıyan kişi,yöneticinin ise riski başkalarına ait olmak üzere yönetim faaliyetini yürüten ve belirli bir ücret alan kişidir.

Günümüzde yöneticilerin birçok vasfı üzerinde taşımaları sürdürülebilir rekabet açısından önem taşımaktadır. Bu niteliklere göz attığımızda, yöneticilerin, iletişim kurma kabiliyetlerinin yüksek, planlama ve idare etme bilgisi olan, takım çalışmasına yatkın, uluslararası düşünebilen, birkaç yabancı dil bilen, sektöre ve pazara hakim ve iş ahlakına sahip kişilerdir. Bu vasıflara sahip kişilerin yönetim kadrosunda bulunmaları günümüz rekabet ortamında ayakta kalabilmek adına çok önemlidir. Ülkemizde sıklıkla karşılaştığımız, küçük ölçekli aile şirketlerinde bu yönetici vasıflarını taşımayan yönetim kadroları göze çarpmakta ve bu durum küçük işletmeler için büyük bir risk taşımaktadır. Yakın bir gelecekte bu tip şirketlerin faaliyetlerini gerçekleştiremeyecek ve yok olacakları öngörülmektedir.

Yönetim Kademeleri


İşletmelerde yönetim kademelerini 3 ana başlık altında incelemek mümkündür.

  • Üst Yönetim
  • Orta Kademe Yönetim
  • Al Kademe Yönetim
Üst kademe yönetim daha çok stratejik kararların alındığı, firmanın vizyon ve misyonuna uygun kararların verildiği ve orta kademe yönetimi tarafından beslenen yönetim kademesidir. Bu kademede teknik bilgiye duyulan ihtiyaç en az düzeydedir.

Orta kademe yönetim daha çok insan ilişkileri yüksek seviyede olan yöneticiler tarafından oluşturulur. Teknik bilgiye duyulan ihtiyaç alt kademe yöneticilere oranla daha düşük olup, görevleri daha çok alt ve üst kademelerdeki bilgi akışını düzenleme yöneliktir. Günümüzde orta kademede bulunan yöneticilerin sayısında ciddi bir azalma yaşanmaktadır. Hızla yükselen teknolojik gelişimler ile birlikte orta kademeye duyulan ihtiyaç daha da azalmakta ve bu yönetim kadrosu her geçen gün daha da yok olmaktadır. Orta kademedeki yönetim boşluğu alt ve üst kademelerdeki yöneticilerin sorumluluk ve yetkilerini her geçen gün arttırmaktadır.

Alt kademe yönetimde teknik bilye duyulan ihtiyaç en üst düzeyde olup bu kademedeki yöneticiler, üretim ve büro tarafında çalışan işçilerle doğrudan temas halindedir. Bilgi düzeyinin en üst seviyesinde bulunan bu kademeden, üst yönetime çıkıldıkça, üst kademeye sunulan her rapor daha sade ve yalın bir şekilde akış sergilemektedir.

İşletme yönetimine dair bu kısa yazımızda bazı temel yapılardan bahsetmiş olup ilerleyen günlerde konu ile ilgili daha ayrıntılı bilgiler içeren makaleler hazırlanarak konu daha detaylı olarak işlenecektir.

Görüşmek üzere...